Salih Güney - Yeşilçam'ın prensi

Yayın Tarihi : 08 Ekim 2017
784
Türk sinemasında bütün şiddetiyle esen "masal filmleri" furyasının en ünlü yıldızı, hiç şüphe yok ki dört filmde prens rolü oynayan Salih Güney...

 

Salih Güney, masal filmlerinin değişmez prensi..."Yeşilçam'ın Prensi"... Eğer magazin sayfaları ile olan ilişkiniz «şöyle bir çevirmek»ten biraz ileriyse bu başlık size birkaç ay evvel SES dergisinde kullanılan başka bir başlığı mutlaka hatırlatacaktır: «3 Krala bir Prens...»

O zaman öyle demiştik Salih Güney için... Yeşilçam'ın genç jönü, sinemada bir atılım yapmış, ilk defa dedikoduları ile değil de çevirdiği filimle ön plana geçmişti. Ona biz değil, Yeşilçam'da herkes «Prens» diyordu. Bu prenslik sıfatı da «Pamuk Prenses ve 7 Cüceler» filminde prens rolü oynadığı için yakıştırılıyordu ona... Hafızamız bizi yanıltmıyorsa o yazımızı şöyle noktalamıştık:

«Salih Güney gelecek günlere ümitle bakıyor, 'Her gün öncekinden daha iyi olacak' diyor... Ne diyelim, İnşallah öyle olur...»

Temenni etmesi bizdendi, ama bu temenniyi gerçekleştirmek de Salih Güney'e düşüyordu tabii... Şimdi gelin hep beraber Salih Güney hakkında bir rapor hazırlayalım, söyledikleriyle yaptıklarını karşılaştıralım ve bir sonuca varmaya çalışalım...

Salih Güney bugüne kadar 5 masal filmi çevirdi ve bunların tam dördünde «prens» oldu. Yukarıda söylediğimiz gibi kapı «Pamuk Prenses ve 7 Cüceler» filmiyle açılmış, onu «Altın Prens Devler Ülkesinde», «Bin Bir Gece Masalları», Salih Güney, Pamuk Prenses ve 7 Cüceler filminde Zeynep Değirmencioğlu ile...«Kül Kedisi» filmi izlemişti... Bütün bu filmlerde «Prens» olan Salih, sonuç olarak Yeşilçam'da rakipsiz olarak prensliğini ilan ederken, bu arada başka tür filmler de yapmayı ihmal etmiyordu. Mesela «Bir Aşk Hikâyesi», mesela yine bir tür masal filmi olan «Korkusuz Kaptan Swing»... Ve bütün bu filmlerini iki-üç ay gibi kısa bir zamana sığdırıyordu. Demek yaptıkları söylediklerini yalanlamıyordu...

Salih Güney, 'Altın Prens Devler Ülkesinde' filminin bir sahnesindeAslına bakarsanız masal filmleri bir rüzgar gibi bütün şiddetiyle Yeşilçam'da esmişti ve hala da esmeye devam ediyor. En büyüğünden en küçüğüne kadar bütün şirketler masal filmlerinden nasiplerini alırken, iddialı filmlerin adamı Fikret Hakan bile bu akıma ayak uydurup «Simbat» oldu, avantür filmlerin değişmez ismi Yılmaz Koksal tabancasını bir yana fırlatıp, kılıç alarak perdede bir masal kahramanı olarak gözüktü...

Peki bakalım çevirdiği bunca masal filminden sonra bu filmlerin değişmez prensi neler diyor, neler anlatıyor ve neler düşünüyor?:

Salih Güney, 'Bin Bir Gece Masalları' filminde...«Ne yalan söyleyeyim, masal filmleri yeni bir Salih Güney yarattı... Aslında Salih Güney şimdiki yerine çok daha önce gelebilirdi ama yaptığı hatalar onu yerinde saydırdı. Belki de geriletti. Şimdi Prens olarak anılıyorum Yeşilçam'da. Aranılan bir isim oldum. Yeşilçam'da yapılan her masal filmi için akla gelen ilk isim olmak elbette güzel bir şey. Ama bu, daima bu tür filmler çevireceğim anlamına gelmesin sakın. Bugünlerde vizyona çıkacak olan «Bir Aşk Hikayesi» filmini görmenizi isterim. Bence çok başarılıydı. Yeni başlayacağım film de masal filmi değil. Yani anlatmak istediğim şu: Masal filmleri beni bir noktaya kadar getirdi. İşte bu noktadan sonra ben yoluma Salih Güney olarak devam etmek istiyorum. Fiyat politikamda bir değişiklik yok. Tabii bu, Salih Güney, 'Külkedisi' filminin oyuncularıyla birlikte...ne zamana kadar devam eder, onun için kesin bir şey söyleyemem ama bildiğim bugün bir unvan sahibiyim ve artık onu kaybetmemek için mücadele edeceğim...»

Ne olursa olsun gerçek şudur: Salih Güney Yeşilçam'a masal filmlerinin yarattığı bir prens olarak gelmişti. Ve bu filmlere talep olduğu sürece Salih Güney prensliğine devam edecek ve ne tip film çevirirse çevirsin hafızalarda bir masal kahramanı, bir «Prens» olarak kalacaktır...

Salih Güney, bir tür masal filmi olan 'Kaptan Swing'te, rol arkadaşları Süleyman Turan ve Ali Şen ile...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Ses Dergisi - 6 Kasım 1971)